EN FRÅGA OM MITT VAL

Äntligen får jag blogga något vettigt eftersom jag inte har fått något vett i huvudet så att jag kan blogga eller visa några nya bilder för jag inte har rört kameran idag. Så nu ska jag ta och svara på Pernillas fråga. :)



Mitt svar: En intressant fråga som ingen har ställt till mej tidigare. :) Jadu, jag låter det hela bli en berättelse och tillägger även vad jag tycker.

I mars ifjol sedan hoppade jag av skolan för första gången och skulle börja om trean till hösten. Det var då mina föräldrar ville ge mej något som jag skulle kunna göra något än ingenting. Det tvekade mellan en egen systemkamera eller konstskolan i Örebro. Jag hade väldigt länge velat ha en systemkamera, för jag var väldigt intresserad av fotografi. Ganska snabbt beslöt jag mej för en systemkamera.

Det var en Canon jag ville ha från början. Jag började titta och läsa lite om Canon, men sedan såg jag några bloggerskor som ägde Nikon. De hade fantatiska, vackra och bedårande bilder. Jag föll för dem. De berättade om att de var sköna att hålla i och alla snackstunder om deras kamera. Canon kändes för vanligt för min del. Jag kände ingen kemi till Canon märket. Snart insåg att jag var en Nikon själv för jag hade min lilla kompaktkamera Nikon, så googlade jag ännu mer och läste. Jag läste, funderade, tittade på bilderna och jämförde. Jag diskuterade med min syster om det och hon tyckte bestämt att Nikon passade mej. Jag kan även säga att utseendet på själva Nikon fick mig bli kär. Så söt och det var kärlek vid ögonkastet. Det var då jag fick min Nikon D40X. Så fort jag fick den, fotade jag jämt. Nästan. I september 2008 tappade jag tyvärr bort kameran. Abstinesen till att få fota fanns där och var för hög så beställde man en ny. Nikon D60 fick det bli och har varit närmast om mitt hjärta sen dess. :)

Nikon ligger otroligt bekvämt i mina händer, den är rund och lätt att förstå och tar bilder precis som jag vill ha så. Och så tycker att Nikon har rätt system när det gäller att zooma. Man ska zooma, då vrider man åt höger. Ju längre åt höger man kommer så ju närmare motivet kommer man. När jag håller i Canon, är den för stor och hård att hålla i. För obekvämt. Och den zoomar åt vänster. Men jag respekterar alla som väljer Canon. Men för min del kommer det alltid att vara Nikon. :)

Kom ihåg: Det är inte alltid det handlar om hur hög MP är, vllket kvalite bilder får och allt. Det handlar alltid om kemi mellan personen och kameran. Allt hänger på fotografen bakom kameran! :)


Kommentarer om inlägget
Pernilla

Okej, intressant :)..

Jag läste också många bloggerskor att de äger Nikon och bilder blev så wow och bra kvalitet, jag hade en Nikon digital kameran förut och det är bra.

Nu är jag så nyfiken på Nikon och mer sugen på att skaffa en Nikon systemkameran, kanske inte smart att gör så när jag har Canon nu.

Jag är just nu förvirrad och vet inte vad jag ska göra men jag har tänkt på Nikon i två år nu, hmm..



Du kanske har någon förslag, hihi.

Finns det möjligt att man kan låna Nikon kameran från affär eller nåt och låna några dagar för att "lära känna" och då kan jag bestämma mig sen om jag vill ha Nikon eller inte.

Kanske smart sätt att gör så, låna några dagar. hmm.

Lämnade en kommentar här den 2009-08-31 och klockan var 09:15:55 ♥
Länk: http://lillapia.blogg.se/
Ulrica

Hej hej Emelie..



Jag håller med dig att det handlar om kemi mellan kameran och person. Jag känner viss samma för Canon som du känner för Nikon. Nikon är absolut inte dålig.. Canon och nikon är bäst. Jag har stor kemi/känslor för Canon.. kanske i framtiden när jag har råd köpa jag en Nikon.. Vem vet? :D

Dethandlar inte om att skaffa den bästa kameran för att få bra bilder. Det handlar också om att den person har "bildöga". Det vet ni nog säkert redan.. hehe..



Intressant berättelse du har. otur att du tappade kameran men du fick en ny och trivs med den iaf..:D



MVH Ulrica (amatörfotograf)

Lämnade en kommentar här den 2009-08-31 och klockan var 11:48:38 ♥
Länk: http://ulricainorrland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (endast jag kan se)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0