... ATT LEVA MED TINNIUS


Bild: För nån dag sen av uttråkelsen.


Jag råkar vara en av befolkningen som lider av tinnius, men dock inte helatiden. Jag tackar för det så himla mycket, för jag hade inte stått ut med att höra ett väldigt högt pipande i örat/huvudet hela tiden. Jag får tinnius då och då, när jag väl får det så är det ganska jobbigt. Det är väldigt högt, högre än när en hörapparat piper när batteriet tar slut eller om luften kommer in. Det brukar låta såhär:

"Piiiiiip, piiiiip, piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip, piiiiiiiip, piiiiiiiiiiiiiiip"

Det känns också konstigt att höra ett ljud som inte finns, då de andra i min omgivning inte hör. En gång skulle jag göra hörseltest i Uppsala, ifjol tror jag det var eller något liknande. Jag hade tinnius den dagen och den förstörde hela testningen. Eller jo, att ljudet fick höjas och störa pipandet + det funkade en stund men sedan tog pipandet över. Jag kunde ju inte skilja på ett ljud från hörlurar och pipandet så man blev bara rejält förvirrad. Men jag är i allafall tacksam över att jag inte har det helatiden livet ut.

Dock har läkaren i Uppsala sagt att man skulle vända sig till honom om tinniusen förvärrar. Under min tid i Örebro hade jag nästan aldrig tinnius, men efter jag har flyttat hem så steg det uppåt. Jag har ingen aning om varför. Jag tror nästan att jag har tinnius en gång i veckan eller något så. När den väl kommer, så blir det som ON/OFF hela dagen. Ja, så är min vardag ibland också.

Min fråga: Får du också tinnius ibland?

Kommentarer om inlägget
Melodie

Nej, jag har inget sådant. Förutom när jag är skittrött så kan det ringa i mitt huvud/örat typ men det kan nog man inte kalla för tinnitus alls. :)

Lämnade en kommentar här den 2010-05-26 och klockan var 18:33:17 ♥
Länk: http://highdoldace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (endast jag kan se)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0